Forestil dig hvis Moet begyndte at sætte deres mærke på mousserende vine, der ikke var rigtig Champagne. Det ville man umiddelbart tænke ville udvaske deres brand, og folk ville begynde at kigge efter et andet mærke til festlige lejligheder. Spørgsmålet er, om det samme gælder for biler?

Tilbage i 1980’erne, da Mercedes introducerede sin første “baby” Mercedes, blev bilen modtaget med blandede anmeldelser. De danske bilister elskede bilen, nu kaldet en “C” -model, da den gjorde den ellers ekslusive Mercedes-bil tilgængelig til overkommelige priser for middelklassen. På den anden side bekymrede det kritikere, at det værdsatte Mercedes-Benz navn ville lide, da en bil, der rørte prisniveauet på mange almindelige bilmodeller, snart ville blive en del af linjen. I dag er en endnu mindre og billigere Mercedes planlagt til at gå på markedet. Vil det være en stor fejl for den tyske bilproducent, eller er det en klog retning for Mercedes?

Meget af kritikken kom fra USA. Det kan nok komme som en overraskelse, at Mercedes-mærket er langt mere pompøst og prætentiøst i USA, end det er i Europa. Det skyldes i høj grad kraftig Mercedes-Benz marketing gennem årene, der har formået at præsentere et billede af Mercedes som et ultra-luksuriøst bilmærke hvorfra alle andre biler sammenlignes og vurderes. I nogle henseender er dette billede rigtigt, men i virkeligheden går Mercedes langt ud over en så snæver definition.

På det europæiske marked er Mercedes kendt for at producere de samme luksuskøretøjer af høj kvalitet, men også for fremstilling af køretøjer, der er meget mere opnåelige for masserne. Selv nu sælger Mercedes fire modeller i Europa, der er ukarakteristiske Mercedes-type køretøjer set med amerikanske øjne:

Viano: En slags minivan. Bilen kan rumme helt op til otte personer og drives af enten et par firecylindrede motorer eller en 3,5L I6 motor.

Vaneo: En kompakt varevogn med plads til hele syv voksne personer. Vaneo har et skrånende tag, der hurtigt falder ned til en bagluge. Drives af 1.6L eller 1.9L I4 benzinmotorer eller en 1,7L diesel.

B-serie: Dette er Mercedes’ svar på en Volkswagen Golf. Denne dør, med fem føre, der til dels ligner en Toyota Matrix, leveres med seks motorvalg: fire gasmotorer startende med en 1,5L I4 op til en 2,0L turboladet fire- og to-dieseler.

A serie: Denne serie er endnu minde mindre end “B” -serien. Modellerne kommer med tre eller fem føre, og har en størrelse der kan sammenlignes med en Toyota Echo. Det er virkelig en lille Mercedes! De samme seks motorer, der tilbydes i “B”-serien tilbydes i “A”-serien, plus en ekstra diesel. I alt syv motor forskellige motorer at vælge imellem!

Så det er altså ikke nyt for Mercedes at tilbyde mindre luksuriøse bilmodeller. Det kritikken går på er, at Mercedes håber at introducere “B” -serien til det amerikanske marked. Er det en klog beslutning? Efter min mening har det fungeret godt i Europa, men det ville være bedre for Mercedes at oprette et nyt undermærke I USA, frem for at inkludere “B” -serien som en del af det veletablerede Mercedes brand.